Träning

Träningstider och information.

Vi har vår dojo på ca 100m2 på övervåningen i klubbstugan vid fotbollsplanen i Sandhult.

Vad tränar vi:

Vi tränar grundtekniker och sparring/fighting enligt WKF:s (World Karate Federation) regelsystem. Självförsvarstekniker ingår som en naturlig del i träningen, liksom mittsträning och fysövningarTill en början tränar man i vanliga mjuka träningskläder, men när man ”blivit varm i kläderna” är det dags att skaffa en gi (traditionell japansk träningsdräkt) med tillhörande bälte. Detta hjälper vi givetvis till med om så önskas. Under nybörjarpassen ligger fokus mestadels på karatens grundtekniker och kombinationer vilket alltid är nyttigt, så även utövare från fortsättningsgruppen deltar i dessa pass. På fortsättningspass och avancerade pass tränar vi mer avancerade tekniker och lär oss applicera grundteknikerna på ett effektivt sätt. Vi kör även lite tuffare fysträning.

Vem kan träna:

Vem som helst! Har du tränat kampsport tidigare eller är du kanske sugen på att testa något nytt? Oavsett vilken fysisk form du är i, är kampsport en nyttig och inspirerande träningsform. Vi tar emot nybörjare under hela terminen.

Barn och karate:

Karateträning lämpar sig alldeles utmärkt för barnen. Träningspassen innehåller fysisk träning, koncentration och koordination. För mycket stillasittande och TV-spelande? Då är detta ett mycket bra sätt att aktivera ert/era barn i en idrott som kan utövas både som ren motion, eller om man så önskar i förlängningen som tävlingsidrott. Åldersgränsen är 7 år. Vi ser gärna att en förälder finns på plats vid träningstillfället. Detta då framförallt de yngre barnen ibland kanske ”tappar lite fokus” och för att vi då skall kunna bedriva en bra träning är det viktigt att barnen har möjlighet att ta en paus i förälders sällskap. Då träningen är gemensam oavsett ålder, så är det dessutom ett alldeles utmärkt tillfälle att träna tillsammans med era barn!

Mittsträning: (För närvarande inaktiv grupp, men startas  upp igen vid intresse.)

Här kör vi fysträning med i huvudsak träningsmoment och tekniker från kampsporten. Vi har dock skalat bort de traditionella delarna med japanska termer, graderingar och dräkter med bälten. Fokus ligger på rolig och effektiv träning med inslag av kampmoment och självförsvar. För de som vill ingår även lätt sparring/fighting i träningen. Åldersgräns 12 år. Denna grupp är för närvarande inte aktiv, men kommer att startas upp igen vid intresse.

När tränar vi:

Måndagar               17:30 – 18:30 Karate nybörjargrupp, alla åldrar från 7 år.                                              18:30 – 19:30 Karate fortsättningsgrupp, alla åldrar från 7 år.                                      19:30 – ca 20:00 avancerad träning

Onsdagar               17:30 – 18:30 Karate nybörjargrupp, alla åldrar från 7 år.                                              18:30 – 19:30 Karate fortsättningsgrupp, alla åldrar från 7 år.                                      19:30 – ca 20:00 avancerad träning

Var tränar vi:

Sportstugan vid Thåängen i Sandhult.